Konzervatizmus (podle Romana Davida)
Je to tendence přebírající způsoby chování z těch tradicí a institucí, které se s odstupem času a podle zkušenosti jeví jako správné, a která chce případné jejich změny uskutečnit postupně a ne často. Termín konzervatizmus je rovněž užíván jako název filozofické doktríny, která ospravedlňuje tuto tendenci.
Konzervativci se soustřeďují na zachování tradičních hodnot a osvědčených principů života společnosti. Protože však zvyky a obyčeje nemohou být v rozmanitých společnostech stejné, má konzervatizmus v různých zemích obvykle stejnou formu, ale často odlišný obsah. Nestaví se proti společenskému vývoji, ale proti vývoji překotnému, revolucím, reformám a chaosu, proti nimž staví stabilitu a řád. Konzervativec chce tedy bránit status quo a společenské instituce, na kterých stojí. „Změna je žádoucí pouze v zájmu jejich zachování" (Burke).
Konzervatizmus je tedy skeptický k racionalismu, který chce na základě rozumu budovat „novou" společnost. Instituce a tradice totiž vznikají ve společnosti přirozeně; nejsou záměrně vytvořeny. Byly testovány časem a ukázaly se v zásadě jako dobré. Poskytují člověku jistotu, pocit bezpečí a vlastní identity. Základní sociální institucí je rodina, protože je ochránkyní klasických hodnot, jako jsou láska, starostlivost, úcta, důvěra, jistota. Rodina proto slouží pro konzervativce i jako žádoucí model společnosti. Autorita otce představuje vládu, která svou moc nejenže nezneužívá, ale z níž vyplývá i odpovědnost pečovat o děti - občany, a to v duchu zásady ňoblesse oblige (šlechtictví zavazuje). Za zakladatele konzervatizmu je považován anglický filosof Edmund Burke (1729-1797).
Z idejí konzervativců vyplývá i jejich politický program. Soustřeďují se na ochranu rodiny (proti interrupcím, pornografii, proti nadměrnému sociálnímu zvýhodňování svobodných matek), na obranu společenského řádu (důsledné potírání kriminality, obchodu s drogami a extremismu, přísnější tresty), vlastnického práva (vlastnictví poskytuje jistotu a odráží vlastní úspěch i postavení rodiny) aj.
Liberalizmus (podle Romana Davida)
Liberalizmus je ideologie, která vznikla a rozvíjela se především v Anglii od 17. století. Již samotný název (lat. libertas, angl. liberty = svoboda) napovídá, že ústřední hodnotou tohoto směru je svoboda jednotlivce a otevřená společnost svobodných individuí. Svoboda je v klasickém liberalismu chápána v negativním smyslu jako svoboda od: od státu, od autority, od tradice; znamená sice jejich omezení, ale nikoliv destrukci. Liberalizmus tak otevírá člověku značný prostor pro jeho jednání. A právě proto je kritizován. Neříká totiž, jakým způsobem tuto svobodu naplnit pozitivním obsahem, neposkytuje žádná vodítka lidského jednání, ale i proto, že chápe člověka jako egoistu, který sleduje pouze vlastní prospěch a užitek. Mezi první představitele liberalizmu patří T. Hobbes a zejména J. Locke: všichni lidé jsou si rovni, nikdo nemůže vládnout bez souhlasu ovládaných, všichni mají právo na život, svobodu a majetek. Jejich přirozenoprávní teorie posloužily jako základ pro přijetí různých listin lidských práv.
Cílem všech liberálních (a neoliberálních) koncepcí je dodnes důraz na individuální svobodu a ochrana společnosti a ekonomického systému před vnějšími zásahy vlády. Liberálové tvrdí, že nelze předvídat důsledky žádného jednání, a proto i každá, byť dobře myšlená regulace, může vyvolat nežádoucí důsledky ve společnosti a nerovnováhu na trhu. Politickoekonomický program liberálů je proto zaměřen spíše než na snižování nezaměstnanosti na podpor a odstraňování bariér podnikání, tedy na oblasti, kde se vytváří materiální bohatství společnosti. Konkrétně se jedná např. o snižování daní, které tlumí podnikatelskou aktivitu, protimonopolní regulaci či odstraňování překážek mezi národního obchodu (cel, tarifů, kvót apod.).
Existují tedy dva základní směry této ideologie: klasický (ekonomický) liberalizmus a moderní (sociální) liberalizmus. Obě ideové frakce stojí proti sobě v řadě protikladů: Klasický zdůrazňuje proti modernímu negativní svobodu proti pozitivní, rovnost příležitostí proti rovnosti výsledků, práva přirozená před pozitivními a zájmy jedince před rostoucími nároky skupin. Na stát se klasický liberál dívá s nedůvěrou a snaží se ho proto omezit, zatímco moderní v něm vidí hlavní nástroj odstraňování společenských nerovností.
Dá se říct, že liberalismus je v současné době nejvlivnější ideologií. Tato expanze liberalizmu ovlivnila i některé jiné ideologie: konzervatizmus, katolickou sociální nauku, neomarxizmus a feminizmus. V této souvislosti se proto někdy poukazuje na určitou vyčerpanost liberalizmu, která se projevuje poklesem preferencí liberálně demokratických stran.
Liberalismus (podle F.A. Hayeka)
„Liberalismem" zde budu rozumět koncepci žádoucího politického řádu, který se vyvíjel nejprve v Anglii, od dob starých whigů na sklonku 17. století po Gladstona) na konci 18. století. Za jeho typické představitele v Anglii mohou být považováni David Hume, Adam Smith, Edmund Burke, T. B. Macauley a Lord Acton. Byla to tato koncepce individuální svobody v rámci zákona, která první inspirovala liberální hnutí na kontinentu a která se stala základem americké politické tradice.
Tento liberalismus je třeba jasně odlišit od jiné, původem kontinentální evropské tradice, rovněž nazývané „liberalismus", jejímž přímým potomkem je to, co si nyní ve Spojených státech nárokuje toto jméno. Tento druhý názor, ačkoli začínal pokusem imitovat onu první tradici, ji interpretoval v duchu konstruktivistického racionalismu, jenž převažoval ve Francii, a tím z ní udělal něco velmi odlišného, až nakonec, místo aby se zasazoval za omezení pravomocí vlády, skončil u ideálu neomezených pravomocí většiny. Je to tradice Voltaira, Rousseaua, Condorceta a Francouzské revoluce, která se stala předchůdcem moderního socialismu...
Liberalismus a demokracie, ačkoli jsou slučitelné, nejsou totéž. První se týká rozsahu moci vlády, druhá pak toho, kdo tuto moc má. Rozdíl je nejlépe patrný, vezmeme-li jejich opaky: opakem liberalismu je totalitarismus, zatímco opakem demokracie je autoritatismus. V důsledku toho je alespoň v principu možné, aby demokratická vláda jednala podle liberálních principů...
První druh důsledně ctí tradici a uznává, že veškeré znalosti a celá civilizace spočívá na tradici, zatímco druhý typ tradicí pohrdá, protože považuje nezávislý rozum za schopný civilizaci vytvořit... Teprve když se shledalo, že nezpochybňovaná větší osobní svoboda, jíž se Angličané těšili v 18. století, vedla k dosud nepoznané hmotné prosperitě, byly podniknuty pokusy vyvinout systematickou teorii liberalismu.
Liberalismus se tedy odvozuje od objevu samočinně se vznikajícího nebo spontánního řádu ve společenských záležitostech, řádu, který umožnil využití znalosti a dovedností všech členů společnosti mnohem větší měrou, než by to bylo možné v jakémkoli řádu vytvořeném centrálním řízením.
Rozlišení mezi spontánním řádem, založeném na abstraktních pravidlech ponechávajících jednotlivcům volnost použít svých vlastních znalostí pro své vlastní účely, a organizací nebo uspořádáním, založených na příkazech, má ústřední význam pro pochopení principů svobodné společnosti.
Koncepce společného blahobytu nebo veřejného blaha svobodné společnosti nemůže být tedy definována jako souhrn známých konkrétních výsledků, kterých by mělo být dosaženo, nýbrž pouze jako abstraktní řád, který jako celek není orientováni k žádným konkrétním cílům, nýbrž poskytuje pouze kterémukoli náhodně vybranému členu nejlepší příležitost k úspěšnému využití znalostí pro vlastní účely.
Rozšíření na účelech nezávislých pravidel správného chování na vztahy s ostatními lidmi sestává pouze ze zákazů zasahovat do chráněné oblasti každého. Liberalismus je tudíž neoddělitelný od instituce soukromého vlastnictví, což je jméno, které zpravidla dáváme materiální části této chráněné individuální oblasti.
Základní principy liberální společnosti můžeme na závěr shrnout takto: V liberální společnosti se veškerá donucovací funkce vlády musí řídit třemi primárními zásadami, které bych rád nazval TŘI VELKÁ NEGATIVA: MÍR, SPRAVEDLNOST A SVOBODA. Aby bylo možné jich dosáhnout, je nutné, aby vláda byla ve svých donucovacích funkcích omezena na prosazení takových zákazů (formulovaných jako abstraktní pravidla), jaké mohou být aplikovány stejnou měrou na všechny, a aby mohla vymáhat v rámci těchže jednotných pravidel ode všech podíl na nákladech spojených s ostatními, nedonucovacími službami, jež se vláda může rozhodnout poskytovat občanům pomocí materiálních a lidských prostředků, jichž se jí tím dostane.